Fietsprofessionals uit binnen- en buitenland komen op 1 en 2 juni naar Enschede voor de laatste nieuwtjes en innovaties op fietsgebied. Deze stad is dit jaar gastheer van het Nationaal Fietscongres. Samen met Benjamin Groenewolt (beleidsmedewerker Mobiliteit bij de gemeente Enschede) en Hugo Smuling (Opdrachtgever Mobiliteit bij de gemeente Enschede) blikken we alvast vooruit op het evenement.
Goede oogst sessie-ideeën
De belangstelling om een paper in te dienen voor het Nationaal Fietscongres 2022 was groot: het is niet meer mogelijk papers in te dienen. De jury gaat zich beraden over de inzendingen.
Moet je het echt weten?
Lussen in het wegdek, meetkastjes naar en boven het rode asfalt en het gebruik van verschillende sensoren vertellen ons wanneer het druk is op het fietspad, hoe snel we fietsen en welke fietsroutes het meeste gebruikt worden. Deze gegevens kunnen uitermate nuttig zijn voor het beantwoorden van vraagstukken over doorstroming en verkeersveiligheid, maar maakt het verzamelen van al die data ons niet ook kwetsbaar?
Fietsstad 2022: deze vier gemeenten vallen in de prijzen
In 2021 vulden ruim 48.000 fietsers de enquête voor Fietsstad 2022 in. Hun waardevolle mening heeft er grotendeels voor gezorgd dat de volgende gemeenten in de prijzen zijn gevallen: Zoetermeer (beste grote gemeente), Gooise Meren (middelgrote gemeente), Schiermonnikoog (kleine gemeente) en de snelste stijger ten opzichte van 2020 is Alphen-Chaam.
Jublileumblog: Mission Zero
Op het Nationaal Fietscongres 2013 in Helmond mocht ik iets vertellen over de stabiliteit van de fiets in relatie tot de verkeersveiligheid. Wij zijn nu 10 jaar verder en het Nationaal Fietscongres is uitgegroeid tot een volwassen platform voor fietsprofessionals in de breedste zin van het woord. Door de jaren heen zijn de onderwerpen niet zo veel veranderd, misschien met een kleine verschuiving naar de oudere fietser, het gebruik van de e–bike en fietsen voor iedereen.