Beleving centraal in nieuwe opzet Fietscongres 2025

Beleving centraal in nieuwe opzet Fietscongres 2025

Het Nationaal Fietscongres is al jaren vaste prik op de agenda van fietsprofessionals in Nederland. In 2025 wordt het evenement in een nieuw jasje gestoken. Wat kunnen de deelnemers verwachten? We vroegen het aan domeinmanager mobiliteit Geert Dijkstra van organisator Acquire.

Waarom is het tijd om te sleutelen aan de succesformule?

Je hebt gelijk, het NFC is al jaren de plek waar fietsprofessionals elkaar ontmoeten en de dag werd altijd goed beoordeeld. Tegelijkertijd merken we dat bezoekers meer behoefte aan een mix van netwerkmomenten, hoogwaardige kennis en beleving. Die ze bovendien steeds meer, afhankelijk van hun eigen behoefte, kennis en achtergrond, op maat willen invullen.

Welke elementen van de oude stijl neem je mee en welke verdwijnen?

Het belangrijkste blijft en wordt zelfs aangescherpt: een jaarlijkse selectie van actuele kennis en nieuwe inzichten. De ingediende sessievoorstellen worden nog kritischer dan in het verleden door de deskundige jury beoordeeld. Verder blijft de garantie staan dat je op het NFC de meeste fietsprofessionals bij elkaar vindt en samen successen viert en plannen kunt maken. Nieuw is bijvoorbeeld de indeling van het programma, het blokkenschema. Met een variatie aan sessies van walkshops tot kennissessies en co-creatiesessies die bovendien ook qua lengte variëren. Bovendien starten we met een netwerkontbijt en vinden er activiteiten op het centrale plein plaats. Ik raad bezoekers aan om van tevoren te puzzelen op hun persoonlijke programma, de ervaring leert dat je dan een veel rijkere dag opbouwt voor jezelf.

Wat versta je precies onder festivalstijl?

Het idee is meer beleving, meer keuze, meer netwerken, meer variatie. En als je straks het blokkenschema ziet en eenmaal op locatie bent, ga je gegarandeerd ervaren wat we bedoelen. Hoogwaardige kennis blijft wel centraal staan op dit soort dagen wat ons betreft. Dus we blijven een groot aantal hoogwaardig inhoudelijke sessies aanbieden. Het programma is minder vol en er zijn meer mogelijkheden om te netwerken.

Wat hoop je te bereiken met deze nieuwe opzet?

Vooral dat bezoekers nóg meer uit deze jaarlijkse dag halen. Meer kennis, meer plezier, meer connecties, meer energie. Daarnaast hopen we de groeiende groep fietsprofessionals met deze maatwerk opzet van de dag te verleiden om zich aan te sluiten en het congres te bezoeken.

Hoe ga je het thema Fietsgeluk verwerken in de nieuwe stijl van het Fietscongres?

We ontwikkelen rond het thema Fietsgeluk activiteiten die het vertrouwde NFC een extra dimensie qua beleving geven. De lijst van ideeën is groot genoeg om een hele Fietsweek te organiseren. De komende periode benutten we om de beste ideeën eruit te halen. Dat doen we samen met de deelnemers en met de waardevolle inbreng van de gastheren Provincie Utrecht, Fietsersbond en gemeente Amersfoort.

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven