Met in totaal zo’n 44.000 inwoners in zeven dorpen mag Rheden zich dit jaar de eerste gastgemeente van het Nationaal Fietscongres noemen in niet-stedelijk gebied. Wethouder Gea Hofstede van de gemeente Rheden straalt van oor tot oor dat ze in juni de deelnemers van hét fietscongres van Nederland kan verwelkomen in haar gemeente.
Gelegen tussen de uiterwaarden van de IJssel en toeristische trekpleister het Nationaal Park Veluwezoom biedt deze gemeente een uitermate groen decor voor het komende Nationaal Fietscongres 2023. Ook huist in het fietsdorp van de gemeente, Dieren, de fietsenfabrikant Gazelle. Op zich al voldoende aanleiding voor het Nationaal Fietscongres om dit jaar in de gemeente Rheden neer te strijken, maar volgens wethouder Gea Hofstede zijn er meer redenen. “De aanleiding voor ons als gemeente om het Nationaal Fietscongres uit te nodigen naar deze prachtige regio te komen vormt onze 450ste verjaardag. Naast de vele activiteiten die in de zeven dorpen georganiseerd worden, past het Nationaal Fietscongres uitstekend in ons jubileumprogramma.”
Andere uitdagingen
De wethouder wil graag de bezoekers van het congres laten zien hoe ze werken, wonen en leven in de gemeente Rheden. “En hoe wij het fietsen faciliteren. In deze groene, landelijke regio hebben we met andere uitdagingen te maken vergeleken met stedelijk gebied.” Zo ontwikkelt de vergrijzing zich in een record tempo. Velp is volgens de wethouder zelfs het meest vergrijsde dorp van Nederland. “Qua vergrijzing lopen we twintig jaar voor op de rest van het land. Senioren fietsen op steeds hogere leeftijd door, dankzij de elektrische fiets. De schaduwkant van deze positieve ontwikkeling is dat er meer ongelukken gebeuren. Door de hogere snelheid van een e-bike is sneller anticiperen op verschillende verkeerssituaties een vereiste. Op hogere leeftijd lukt dat niet altijd.”
Desalniettemin proberen ze sportief bewegen specifiek voor ouderen in de gemeente Rheden te stimuleren. Zo hebben alle verzorgingstehuizen binnen de gemeente in het kader van het jubileumjaar een digitale fiets ontvangen, dat wil zeggen, een hometrainer in combinatie met een groot beeldscherm waar de bewoners een digitaal rondje op kunnen wegtrappen.
In het natuurgebied Nationaal Park Veluwezoom dat om de hoek ligt, speelt een hele andere dynamiek op fietsgebied. De drukte op de toegangswegen met zowel gemotoriseerd verkeer als de vele verschillende soorten fietsers liep in de coronaperiode flink op. Deze piekdrukte is echter in de weekenden, met name naar het populaire uitzicht op de Posbank, gebleven. Hofstede: “Het leverde veel discussie op, maar we zijn genoodzaakt om over te gaan op een gedeeltelijke afsluiting van de hoofdroute voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer. Daarom hebben we besloten deze hoofdroute naar de Posbank in juli en augustus in het weekend af te sluiten. Zo geven we fietsers en wandelaars meer ruimte.”
Botsende belangen
Het thema van NFC is Natuurlijk Innovatief. Waar denkt u aan bij dit thema? “Onze natuurlijke omgeving spreekt voor zich, de innovatiekracht van een fietsfabrikant als Gazelle ligt ook voor hand. Ik denk vooral aan botsende belangen; dat is voor mij ook een thema voor het Nationaal Fietscongres. Als voorbeeld binnen onze gemeente denk ik aan de drukke hoofdstraat in Velp. Winkeliers, buschauffeurs, automobilisten, fietsers, voetgangers, vrachtwagenchauffeurs die daar moet laden en lossen. De ruimte is beperkt en herinrichting van deze straat is dan ook hard nodig.”
Daarnaast vergen de vergevorderde plannen van de gemeente Rheden voor een nieuwe woonwijk veel denkwerk wat betreft het op peil houden van de bereikbaarheid. “Met de snelweg A12 en knooppunt Velperbroek om de hoek is het nu al wringen in de ochtend- en avondspits. De nieuwbouwwijk wordt zo autoluw mogelijk ontwikkeld, voor jong en oud met gemeenschappelijke, openbare ruimtes. Daarnaast zorgen we voor snelle en comfortabele fietsroutes van en naar de reeds aanwezige treinstations met goede fietsparkeervoorzieningen. Zo wordt het makkelijker om de fiets te pakken in plaats van de auto. De fiets is gezond en goedkoper dan de auto, maar het vergt een gedragsverandering van ons allemaal.”